Wszystko o trądziku

Trądzik to niezwykle trudna do zwalczenia choroba, dotykająca przeważnie młodych ludzi. Jej przyczyną jest nadmierna aktywność hormonów, które pobudzają gruczoły łojowe skóry do wydzielania dużych ilości łoju. Zwykle działa on pożytecznie, natłuszczając skórę, ale jeśli jest go za dużo, to blokuje ujście gruczołu na skórę i powoduje, że pod skórą zaczynają zbierać się bakterie. Zwykle ma to miejsce w mieszku włosowym, chociaż nie jest to regułą. Trądzik może pojawić się także na całkowicie nieowłosionych częściach ciała. Zebrane bakterie powodują, że powstaje stan zapalny i mieszek włosowy zaczyna się rozszerzać oraz czerwienieje. Później także twardnieje i powstaje zaskórnik, który jest już bardzo widoczny.

Każdy salon kosmetyczny, taki jak te, które znajdują się w Mielcu (aby je wyszukać, wpisz w wyszukiwarkę hasło: "kosmetyczka Mielec" następnie poszukaj swiaturody.com > kosmetyczka > Mielec), może doraźnie pomóc w problemach z trądzikiem, stosując makijaż maskujący zaskórniki i krosty. Jest to szczególnie przydatne na twarzy (zwłaszcza na czole, tam trądzik lubi pojawiać się w największej ilości) i na szyi. Jednak nie można na tym poprzestać. Jeśli bowiem stan zapalny „dojrzeje” i mieszek włosowy nie zdoła utrzymać zgromadzonego łoju i ropy wewnątrz, pęka i cała zawartość wydostaje się na powierzchnię skóry. To niebezpieczne, bo znajdują się w niej bakterie, które infekują kolejne miejsca. Dlatego stanowczo odradza się samodzielnego rozrywania czy wyciskania krost, ponieważ mimowolnie przyspiesza się zwiększanie się obszaru chorego.

Jak już wspomniano, pomoc, jaką w tej sytuacji może zaoferować choremu salon kosmetyczny jest raczej doraźna. Zasadniczo nie można się obejść bez wizyty u dermatologa. Oceni on, jak duży obszar jest pokryty zmianami, ponieważ trądzik bardzo często występuje też na plecach i ramionach, nieco rzadziej na brzuchu czy nogach. Jeśli jest to początkowa faza choroby, to wystarczające jest smarowanie zmienionych miejsc maścią, która je wysusza i powoduje, że bakterie tracą środowisko, w którym mogą się swobodnie rozwijać. Taką maść stosuje się miejscowo. Jeśli jednak takich miejsc jest dużo, to dermatolog przepisuje tabletki, stosowane razem z maścią. Dodatkowo czasem przepisuje żel, który stosowany po maści, ma nawilżać skórę, aby nie zaczęła się nadmiernie złuszczać i piec. W ten sposób walczy się z różnymi postaciami trądziku, także tymi nawracającymi (trądzik złośliwy).